Devítiměsíční dítě je schopno projevovat celou řadu emocí od štěstí po strach, zlost, smutek a využívat je k vyjádřenní svých pocitů v libovolném momentu. Vaše dítě vás potřebuje, aby získalo odezvu na své pocity a chápalo, co se pokouší vyjádřit,jinak je zoufalé a nešťastné. Může začít projevovat známky časné nezávislosti, ale stále bude potřebovat ujištění, že jste nablízku a připravena mu kdykoliv pomoci.
POHYB
Dítě již nyní dovede asi 10-15 minut samo sedět a umí se natáhnout pro hračku, aniž by upadlo. Také umí otočit tělo a uchopit něco po svém boku. Tráví dlouhý čas manipulací s hračkami a je schopno předávat si je z jedné ruky do druhé a mezitím otáčet. Používý nůžkovitý úchop palcem a ukazováčkem ke zvedání drobných předmětů. Dloube ukazováčkem do předmětů a může začít i ukazovat.
Všimněte si, že zatím neumí věc, kterou drží v ruce, položit. Stále ještě ji pouští na zem nebo zatlačuje rukou do pevného povrchu, aby se jí zbavilo. Jestliže hračku upustí,podívá se, kam spadlo, i když zcela zmizela z jeho dohledu.
Dítě je nyní velmi aktivní a je schopno se samo pohybovat po podlaze lezením nebo posunováním či převalováním, neumí-li ještě lézt. bude se snažit vytáhnout do stoje pomocí nějaké pevné opory a někdy se mu podaří chvíli postát, než si s žuchnutím sedne. Není zatím schopno si sednou zcela koordinovaným způsobem. Jestliže ho přidržíte vstoje, bude se pokoušet o první vědomé kroky střídáním nohou na místěa procvičováním chůze.
AKTIVITA
Dítě se začíná daleko více projevovat hlasově. Bude křikempřivolávat vaši pozornost , pak se zastaví, počká na vaši odezvu, a jestliže ji nedostane, bude křičet znovu. Bude s vámi vést dlouhé rozhovory pronášené silným melodickým hlasem pomocí řetezců slabik, například da-da, ma-ma, aga-aga opakovaných do kolečka. Toto žvatlání používá nejen jako způsob interpersonální komunikace, aby vyjádřilo přátelství nebo rozmrzelost, ale také jako určitý způsob zabavení sama sebe. Rádo napodobuje zvuky dospělých, nejen hlasem,ale i pohyby rtů, kašláním a vydáváním zvuků typu "brrrr".
Nyní je již dítě schopno kousat a žvýkat pevnou stravu a samo se krmí drobnými proužky tuhých potravin. Bude se pokoušet vám při krmení sebrat lžičku. Dejet mu jeho vlastní na hraní, aby mohlo samo procvičovat krmení mezi jednotlivými sousty, která mu vy dáte.
Patrně bude rádo hrát hry jako na schovávanou a hledat něco, co jste před jeho očima napůl schovali. Bude potěšeno, jestliže daný předmět najde a pyšně vám ho ukáže. Také se můžete pokusit je přimět, aby hledalo něco, co je zcela skryté,ale případný neúspěch může vyvolat nelibost i zlost.
Jestliže je vaše dítětěmito jednoduchými hrami rozmrzelé, budete ho muset povzbudit, aby se jich účastnilo tím, že na všechny jeho pokusy budete odpovídat napohled patrným překvapením nebo potěšením. Bude spokojené, jestliže mu dáte najevo, jak si ceníte jeho bystrosti, neboť se mu bude líbit váš souhlas. Jak se dítě stává jistějším, jsou hry stále dovážnější. Dá vám samo vědět, kdy je připraveno postoupit o krok dál.
Důležité mezníky Vaše dítě již může umět:
|
Komentáře k článku | vložit komentář