Jste rodičem ročního dítěte. Jedna po druhé se zdokonalují všechny dovednosti, které učiní z vašeho dítěte nezávislého a ignorovaného člena společnosti. Jste učitel a pozorovatel. Nyní se změny začínají odehrávat velmi rychle.
VÝVOJ DOVEDNOSTÍ
Jestliže vaše dítě ještě doopravdy nechodí, pak k tomu kolem roku jistě dojde. Zatím je schopno se s pomocí opory postavit a pohybovat se kolem nábytku. Jistě již leze, posunuje se po zadečku nebo se kutálí a je schopno se poměrně rychle přesunout z místa na místo. Je schopno delší dobu sedět a seedne si z polohy vleže na zádech.
Jeho úchop je nyní jemnější a pomocí palce a konce ukazováčku je schopno sebrat i velmi malé předměty. Vědomě pouští i háže hračky a sleduje, jak padají. Jestliže se hračka odkutálí z jeho dohledu, může jít začít hledat. Používá obě ruce k držení hraček, ale může začít dávat přednost jedné z nich. Když vám dítě chce něco ukázat, natáhne tím směrem ukazováček. Je zvědavé a chce všechno prozkoumat, a proto by váš domov měl být bezpečný. To neznamená omezit dítě do té míry, že bude znechucené. POkuste se o zlatou střední cestu, ponechte mu jednu bezpečnou skříň, ve které může zkoumat, a ostatní zamkněte.
Venku dítě pozoruje lidi, zvířata nebo auta s vědomým zájmem. Je schopno rozeznat známé lid a zvířata na 6 metrů a pravděpodobně je bude s velkým nadšením zdravit. Dítě odpovídá na vyslovení svého jména a chápe i jiná slova, jsou jako jména členů rodiny. DOvede chápat jednoduché příkazy jako "dej to mamince", a někdy i provede to, oč ho žádáte.
Možná zjistíte, že dítě dovede natáhnout ruce a nohy, jestliže ho o to požádáte například při mytí nebo oblékání. Prostřednictvím toho, co dělá, zjistíte, že chápe mnohé z toho, co mu říkáte, přestože se ještě nedovede verbálně vyjádřit. Žvatlá pro sebe i vám a pronáší řadu řečových zvuků,ajestliže zatím neřeklo žádné slovo, pak se tak brzy stane.
STRAVOVACÍ NÁVYKY
Dítě se postupně zapojuje do stravování rodiny a začíná konzumovat rozmixovanou potravu ostatních členů rodiny. Ještě je malé, aby jedlo slané a kořeněné pokrmy, proto dodělte jeho porci dříve, než jídlo solíte a kořeníte. Velmi rádo jí drobné kousky tuhé stravy, ale snaží se vyrovnat ostatním členům rodiny a požaduje vlastní lžičku. Je to pro něho velmi těžké nabrat jídlo na lžičku a pak ji dostat do pusy, takže po několika neúspěšných pokusech se většinou vrací k vlastním prstům.
Je již schopno pít z hrníčku s malým otvorem a s vaší pomocí i z normálního hrníčku, který ještě samo nezvládne. Jesltiže dítě odstavujete od lahve nebo prsu, můžete mu jako hlavní nápoj nabídnout kravské mléko. To by se mělo stát součástí dětské stravy až po dovršení jednoho roku a mělo by být plnotučné a pasterizované.
Nízkotučné mléko má příliš velký obsah bílkovin a sodíku a může být podáváno až po dovršení 5 let věku. Polotučné mléko lze podávat od dvou let, ale pouze tehdy, jestliže dítě dostává různorodou a vhodnou stravu.
Vašemu dítěti se možná nebude chtít opustit láhev, neboť je zdrojem emocionální pohody, ale doporučuje se odebrat ji kolem jednoho roku, neboť může mít škodlivý vliv na vývoj zubů.Jestliže máte dojem, že ještě není zralé se zcela lahve vzdát, snažte se omezit její použití na minimum. Ve´dte je k tomu, aby k jídlu pilo z hrnečku, a dejte mu lahev mezi jídly a před spaním. Dáváte-li lahev během dne, naplňte jiraději kojeckou vodou než džusem nebo mlékem, neboť to pomůže snížit zájem o ni. trvejte na tom, aby z ní dítě pilo v sedě na klíně, a když seskočí na zem, lahev mu seberte. nedovolte mu vzít si lahev do postýlky nebo s ní chodit.Omezením používaní lahve snížíte potencionální škody, které může způsobit na zubech. Dítě by mělo mít již asi 4-5 zubů a měla byste je začít čistit od okamžiku, kdy se proříznou. První zoubky můžete čistit měkkým dětským kartáčkema jako hrášek velkým množstvím dětské zubní pasty. Jestliže se zuby prořezávají a dítě je neklidné, nabídněte mu chladící kousátko nebo kousek čerstvé mrkve.
VAŠE DÍTĚ A OSTATNÍ
Přestože je dítě ve vaší přítomnosti sebejisté a otevřené, může se obávat cizích lidí. také může trpět stydlivostí. Je to vrozená vlastnost, kterou podědilo po vás nebo vašem partnerovi, ačkoli ani u jednoho z vás se to nemuselo projevit. Stud lze ovlivnit,ale jen zřídka je možné ho zcela odstranit. Jestliže budujete sebedůvěru dítěte pochvalami a oceňováním, bude se cítit s ostatními lidmi daleko jistější, což v důsledku omezí jeho stud. Je možné, že to, co považujete za stydlivost je pouze normální nedostatek družnosti. V tomto věku není dítě připraveno navazovat přátelství a nebude až do tří let. Až do té doby budou společenské hranice paralelní, bude si hrát samo vedle jiného dítěte. Nesnažte se je nutit, aby si hrálo s jinými dětmi, neboť by jste je mohla zcela odradit od navazování společenských kontaktů.
Neočekávejte, že se dítě v tomto vku bude chtít dělit o hračky. Jediné, co je teď důležité, jsou jeho potřeby a touhy. Ostatní děti chápe jako předměty, nikoliv lidi. Jestliže se projeví agresivněvůči jiným lidem, například je kousne nebo kopne, musíte okamžitě reagovat a odvést jej. Musíte mu vysvětlit, proč se nesmí takhle chovat, dát mu něco na hraní nebo ukázat na něco zajímavého, abyste změnili téma. ve skutečnosti vám nebude rozumět, co mu říkáte, ale jestliže použijte tento přístup vždy, když se něco takového stane, nakonec pochopí, že kopání a kousání jiných lidí není přijatelné.
Důležité mezníky Vaše dítě již může umět:
|
Komentáře k článku | vložit komentář
jen doufám, že moje dítě nebude ignorované...