Vývojové období batolete trvá od jednoho roku do tří let věku dítěte. Jak toto období prožívá matka?
Mít doma batole znamená i pro tatínky mnoho životních změn a také úkolů. Krom toho, že se s mnoha případech zvyšuje angažovanost otce v jeho zaměstnání, zvyšují se i nároky,pokud tomu tak nebylo už dříve, na tatínkovu angažovanost v péči o jeho stále čipernější dítě.
Řada malých dětí si osvojí nějaké zlozvyky, například cucání palce, tlučení hlavou o zeď nebo zadržování dechu. Mohou být prostředkem, k němuž se dítě uchyluje, když se zlobí, je zklamané, nudí se nebo potřebuje-li prostě utěšovat.Není to nic neobvyklého a zlozvyky obvykle dítě nijak nepoškozují, rodiče jsou však jimi velmi často znepokojeni. Většina dětí se jich zhruba do 4 let nepozorovaně zbaví, někdy to ale může být obtížnější.
Asi kolem 18 měsíců si dítě začně uvědomovat, že je samostatná osoba. Začne se nazývat jménem a bude si rádo prohlížet svoje fotografie. Od této chvíle bude chtít stále více rozhodovat o svém životě a prosazovat svá přání a svou osobost. Můžete mu pomoci posilovat tento rašící smysl pro vlastní identitu i chuť dělat si všechno samo.
Brzy poznáte osobitý temperament svého dítěte. Miminko může být tiché a \"hodné\", nebo může hodně plakat a být těžko k utišení. Tyto vlastnosti obvykle přetrvávají, i když dítě vyrůstá, osobnost se však utváří také tím, s čím se dítě ve svém životě setká a jak se k němu chovají ostatní lidé - zvláště rodina. Tím, že budete od samého počátku dávat dítěti najevo, jak je pro vás jedinečné, pomůžete mu, aby ve společnosti jednalo s jistotou a sebedůvěrou. Budete-li s dítětem jednat jako s jedincem, který má svá vlastní přání a nározy, získá tím sebevědomí. Mohou se vyskytnout situace, kdy bude zájem dítěte o nějakou činnost větší než jeho schopnosti, a budete potřebovat všechen svůj takt, abyste dítěti pomohli a nevzbudili v něm dojem, že děláte něco za něj. Jestliže se však dokážete vcítit do situace dítěte a pochopíte je, budou jeho předškolní léta dobou radosti a objevů jak pro ně, tak pro vás.
Vývoj každého dítěte probíhá jinak, každé dítě si určitou dovednost osvojí v jiném věku. Protože však jednotlivé dovednosti na sebe navazují a zvládnutí jedné činnosti je předpokladem pro zvládnutí jiné činnosti, osvojují si tyto dovednosti obvykle ve stejném pořadí. V následující tabulce uvádíme přehled pohybového vývoje, vývoje manuální zručnosti, sluchu, zraku a řeči i sociálního chování a her obvyklých pro určitý věk.
Je-li dítě zdravé a spokojené, chová se obvykle přijatelně. Někdy však může mít svůj špatný den, někdy chce také vyzkoušet svoje i vaše možnosti, chce vědět, kam až může zajít. Zlobení je také způsob, jak upoutat vaši pozornost. Největší potíže obvykle nestávají ve třetím roce života - tehdy často přicházejí slzy a zlostné scény.
Ovládání konečníku a močového měchýře znamená velký pokrok ve vývoji batolete. Nemusíte je to nijak učit, stejně jako je nemusíte učit chodit, je to jen součást přirozeného vývoje. Musíte mu poskytnout pouze podporu a příležitost. Někdy během druhého roku života začně dítě rozeznávat pocit, že má plný konečník a močový měchýř. Dalším krokem je poznání, kdy bude stolice a moč odcházet. Jakmile to dítě pochopí, rychle se naučí jít včas na nočník, má-li jej na snadno dosažitelném místě. Celý proces probíhá různým způsobem: dítě může začít ovládat nejdříve stolici a potom moč nebo obráceně. Některé děti se učí pomaleji, nemá však smysl snažit se je \"vytrénovat\"; není-li na to jeho tělo ještě připravené, zbatečně byste ztráceli čas a nervovali sebe i dítě.